Inleiding
AMBITIE
De Expo Floriade 2022 en de Making Of die hieraan vooraf gaat dragen bij aan een Growing Green Almere en betrekken alle Almeerders bij de doelen van de Floriade.
De Floriade helpt een aantrekkelijke stad te ontwikkelen, Almere als groene en gezonde stad.
Almere en de provincie Flevoland op het podium in 2022.
DOELEN
Binnen dit cluster vallen de volgende doelstellingen:
- Verbondenheid (iedereen doet mee)
- Groei van het aantal gezonde scholen in Almere
- Vergroten van de trots van Almeerders op hun stad
KRITIEKE PRESTATIE INDICATOREN:
| Doelstelling | |||||||||||||
Sociaal Maatschappelijke | Tot 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal | gereali-seerd | status | |||||
Groene Spelddrager | aant. spelddragers | 264 | 114 | 350- 360 | 420- 430 | 420- 430 | 420- 430 | 2022 | 441 | O | ||||
Op weg naar Floriade | aant. bijeenkomsten | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 14 | 6 | O | ||||
Floriade parade | aant. initiatieven | 50 | 50 | 50 | 50 | 200 | 14 | O | ||||||
Almeerders positief | Percentage | 34% | 39% | 44% | 50% | 60% | 75% | 39% | O | |||||
Almeerders negatief | Percentage | 50% | 44% | 40% | 30% | 25% | 15% | 44% | O | |||||
Floriade Academy | Studenten direct inzetten | - | 49 | 1003 | nnb | nnb | nnb | 49 | O | |||||
Studenten direct bereiken | - | 1.000 | 1.000 | nnb | nnb | nnb | 1.000 | O | ||||||
Studenten indirect bereiken | - | 1.500 | 1.500 | nnb | nnb | nnb | 1.500 | O |
Communicatie en Participatie
De communicatieactiviteiten om Almeerders te informeren en te betrekken bij de Floriade zijn in het eerste halfjaar van 2019 geïntensiveerd. Dit is een nauwe samenwerking tussen de gemeente en de Floriade Almere 2022 BV.
FOTOWEDSTRIJD
In maart 2019 was de aftrap van de Floriade Fotowedstrijd. Jong en oud (er waren twee categorieën) konden foto’s indienen die hun ‘Floriade-gevoel’ uitdrukten. Foto’s moesten verband hebben met (de thema’s van) de Floriade. Elke deelnemer kon maximaal drie foto’s insturen. Op 15 mei jl. was de sluitingsdatum. Toen hadden 441 mensen (hoofdzakelijk Almeerders) in totaal 766 foto’s aangeleverd. Een jury met Almeerse vakfotografen onder leiding van wethouder Ypma heeft per categorie 10 foto’s genomineerd, waarop gestemd kan worden tot en met 15 juni aanstaande. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens het Floriade Festival op 16 juni 2019.
BIJEENKOMSTEN IN DE WIJKEN
Een goede buur is belangrijker dan een verre vriend. Onder die noemer zijn informatieavonden gehouden in februari en maart in Stedenwijk, Haven en Filmwijk. Gemeente en Floriade Almere 2022 BV hielden inleidingen over de doelstellingen van de Floriade, het evenement, bereikbaarheid/parkeren en reageerden op vragen van inwoners. De avonden werden goed bezocht. In Stedenwijk waren 150 mensen aanwezig, in Haven en Filmwijk ruim 200 mensen. Tijdens deze avonden werden mensen uitgenodigd om mee te denken over mobiliteit (met name hoe parkeren in hun wijk voorkomen door Floriade-bezoekers in 2022) en de presentatie van Almere tijdens de Expo. Vooral voor de ‘klankbordgroep Mobiliteit’ was er veel belangstelling. Circa 30 mensen hebben zich daarvoor aangemeld. Een eerste bijeenkomst vond in april plaats waar de diverse aandachtspunten per wijk aan bod kwamen in de afzonderlijke groepen. Eind juni 2019 moet er een voorstel liggen dat gedragen wordt door deze klankbordgroep. In het najaar gaat dit gezamenlijke voorstel gepresenteerd worden in nieuwe informatieavonden in de genoemde wijken en het Centrum.
MIGRATIEACHTERGROND
Eén van de communicatiedoelen is om zo veel mogelijk Almeerders te informeren en te betrekken bij de Floriade. Zo werd geconstateerd dat Almeerders met een migratieachtergrond beperkt aanwezig zijn bij activiteiten vanuit gemeente, Floriade Almere 2022 BV en Growing Green Cities. Daarom is een onderzoek gestart in samenwerking met de Hogeschool Utrecht om te kijken op welke manieren deze groep Almeerders nauwer betrokken kan worden. In de zomer van 2019 zijn de resultaten bekend en de aanbevelingen zullen meegenomen worden in de communicatieaanpak. Ook hebben we een ondersteunende rol gespeeld bij het lanceren van de buurtapp Hoplr (afgeleid van city hopping) in alle Almeerse wijken. Via deze buurtapp wil Gemeente Almere nieuwe groepen inwoners bereiken en betrekken.
PARTICIPATIE
Onlangs is een overzicht gemaakt van participatieactiviteiten die we de komende tijd rondom de Floriade in gang willen zetten. Deze nota komt binnenkort op de agenda van de gemeenteraad. Een aantal activiteiten is reeds hierboven genoemd, zoals Floriade Parade, de fotowedstrijd, de Klankbordgroep Mobiliteit en het Almere-paviljoen. Daarnaast zijn we bezig met de realisatie van een LEGO-maquette van het toekomstige Floriade-terrein. Dit in samenwerking met KAF. Tevens gaat er een participatietraject komen voor de mogelijke extra woningbouw op het terrein. Ondertussen draait de bestaande Klankbordgroep volop door. Hierin hebben circa 15 -20 actieve Almeerders zitting.
Bijeenkomsten in de wijk
aantal aanwezigen
INTERN
De Floriade biedt kansen voor Almere in de breedte. Dit betekent ook kansen voor de programma’s en werkzaamheden van een aanzienlijk aantal afdelingen binnen de gemeente. Het afgelopen half jaar zijn informatiebijeenkomsten gehouden voor 15 afdelingen en teams binnen de gemeente. Soms maken rondleidingen deel uit van het programma.
In het eerste deel van 2019 zijn twee specials verschenen in Almere Deze Week.
Making Of
De Floriade Almere 2022 is katalysator voor de verdere groei van een groen en gezond Almere. Onder de naam Growing Green Cities werkt de gemeente samen met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, andere overheden en kennisinstellingen aan de realisatie ervan. De doelen die Almere zichzelf stelt, getuigen van ambitie en kunnen niet allemaal in 2022 gerealiseerd zijn. Growing Green Cities zal zich daarom niet vastleggen op 2022 als eindpunt, maar ziet de Floriade als tussentijds hoogtepunt en aanleiding om door te gaan met verschillende actiepunten. Doelen en indicatoren voor thema’s als Voedsel, Gezondheid, Water, Ecologie, Klimaatadaptatie, Circulaire Economie en Energietransitie horen en passen in verschillende uitvoeringsagenda’s en beleidsplannen. Vanuit de Making Of versterken en versnellen we deze ontwikkeling van de groene en gezonde stad van de toekomst.
Het programmaplan Making of Floriade hanteert vier uitvoeringslijnen om de duurzame, groene doelstellingen van Almere te realiseren:
- Inspireren- laten zien wat er al is
- Verbinden- onderling netwerken
- Ondernemen-netwerken voor bedrijven en overheden
- Vernieuwen- innovatie en scholing door start-ups, ondernemers en instellingen.
Uitvoeringslijn Inspireren – laten zien wat er al is
- In maart hadden we de eerste Growing Green-speld uitreiking van 2019. 60 Mensen werden door andere Almeerders voorgedragen en erkend om hun bijdrage aan groen en gezond Almere. Almere kent momenteel 441 spelddragers. De volgende spelduitreiking vindt plaats tijdens het Floriade Festival in juni.
- De klankbordgroep Floriade met vertegenwoordigers uit de Filmwijk, Centrum, Haven en Stedenwijk is in deze periode twee keer bij elkaar gekomen. De 20 leden geven het team van de Floriade (zowel expo als ZPO) gevraagd en ongevraagd advies. Op advies van de Klankbordgroep zijn wijkbijeenkomsten georganiseerd: in deze periode zowel in Centrum (ism PAC), Stedenwijk, Filmwijk en Haven.
- Rondleidingen op het Weerwatereiland leveren een grote bijdrage aan het enthousiasme voor de Floriade. In de periode december – mei hebben 115 mensen het Floriade gebied bezocht onder leiding van vrijwillige gidsen. Naast de reguliere rondleidingen 1x per 2 weken voor het publiek, zijn er gemiddeld twee tot drie bezoeken per week van bedrijven en organisaties uit heel Nederland.
Uitvoeringslijn Verbinden- onderling netwerken
- Almere maakt Groen; uit de inzendingen van bewoners voor een Tiny Forest in hun buurt zijn 8 ontwerpen gekozen ter uitvoering. Na de twee Tiny Forests op het schoolplein Optimist en in Nobelhorst zijn in deze periode drie Tiny Forests aangeplant in Haven (Vliegerpark, Oostgriend en Hoekwierde) en het Koggepark. Het gaat om een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan dat geadopteerd wordt door scholen, beheergroepen en buurtbewoners. IVN verzorgd voor leerlingen zogenaamde voorpret lessen, voor leerkrachten workshops en ná de aanplant meetlessen voor het monitoren van de groei. IVN heeft in Zaandam deze vorm van ‘citizen science’ in samenwerking met de WUR getest.
- Voor de uitreiking van de Growing Green spelden in maart 2019 zijn Growing Green spelddragers met elkaar op groene expeditie gegaan; met de Beverbus van Staatsbosbeheer is kennis gemaakt met groene parels in Almere; het Buitencentrum, het Groene Geheim, de Nieuwe Plantage en de Boerenmarkt.
Uitvoeringslijn Ondernemen – netwerken voor bedrijven
- De Floriade Almere 2022 BV heeft in april 2019 een ondernemersbijeenkomst georganiseerd; Floriade & Business. Ruim 500 ondernemers zijn geïnspireerd om mee te doen op weg naar de Floriade en uitgenodigd om zich zakelijk aan te bieden via een portal. Ook was er gelegenheid andere business clubs te leren kennen én lid te worden van de Floriade Business Club.
- Samen met ondernemers van vereniging Flevo Food en de Buitenvaart, Aeres, RABO en gemeente verkennen we mogelijkheden om verspilling van voedsel in Almere te ‘upcyclen’. Hiervoor zijn we op expeditie gegaan naar de Verspillingsfabriek in Veghel, The Green House in Utrecht, Blue City en Broodnodig in Rotterdam. Begin juni 2019 wordt de opbrengst met deze partners in zgn dialoogtafels gedeeld en het vervolgtraject bepaald. Doelen zijn het terugdringen van voedselkilometers, het benutten van elkaars reststoffen en voorkomen van verspilling.
Uitvoeringslijn Vernieuwen – innovatie en scholing
- Begin 2019 is gestart met de Floriade Parade. Inwoners van Almere die een groen initiatief willen starten kunnen in aanmerking komen voor een financieel zetje in de rug van maximaal 1000euro. Elke maand komt een jury die de thema’s Voedsel (stadsboer), Energie (energie ambassadeur), Groen (boswachter) en Gezond (5.000 stappen) vertegenwoordigen onder leiding van wethouder Ypma bijeen om ingediende initiatieven te belonen. In de periode februari – mei 2019 zijn er in totaal 35 aanvragen ingediend en 14 gehonoreerd. Voorbeelden zijn; het Kersenbloesemfeest in de Regenboogbuurt, een wormen hotel in Nobelhorst en een schoolkrant. Met de Floriade Parade willen we de verbinding tussen Floriade en gemeente Almere leggen en versterken. Met de Floriade werken we aan de Groene Stad van de Toekomst en dat moet zijn neerslag krijgen in de hele stad
- Samen met maatschappelijke organisaties (St Abri, St SOGA, Visio, Boerderij Uniek Leven, de Schoor, City Senses, Art Loca) wordt gewerkt aan de inclusieve Floriade. Het gevraagde en ongevraagde advies wordt verwerkt in de gebiedsontwikkeling.
ZICHTBAAR MAKEN GROWING GREEN-INITIATIEVEN
Growing Green Cities is actief op Facebook, Twitter en per 20 april 2019 ook op Instagram. Begin mei 2019 waren het aantal likes op Facebook 1129, op Twitter 835 en op Insta 335. Het doel is om in 2.022 minimaal 2.022 likes op Facebook te hebben. Met name de film verslagen van groene belevenissen in de stad en groene spelduitreikingen worden veelvuldig gedeeld en ‘geliket’.
ALMERE IN DE PEILING
In 2018 zijn voor het eerst vragen over Growing Green Cities meegenomen in de tweejaarlijkse monitor Almere in de Peiling.
Er is gevraagd naar:
- De bekendheid van Growing Green Cities: 35% van de Almeerders blijkt deze term te kennen. Onder jongeren ligt dit een aantal procenten lager, onder ouderen een aantal procenten hoger.
- De betekenis van Growing Green Cities: van de Almeerders die GGC kennen, weet de helft wat het inhoudt, namelijk een beweging om samen Almere nog groener en gezonder te maken. Anderen associëren het ook met het belang van en groener maken van de stad en met groene stroom.
- Hoe Almeerders zelf meedoen aan een groener en gezonder Almere. Afval scheiden scoort het hoogst, gevolgd door gezond en gevarieerd eten, water drinken, gebruik maken van fiets of OV en sporten.
Almeerders hadden ook de mogelijkheid om hun eigen groene en gezonder initiatief op te geven, 117 mensen hebben dit ook gedaan. De meeste antwoorden (23%) hadden betrekking op de groene tuin: geen tegels in de tuin, eigen tuin zo groen mogelijk houden, tuinafval composteren, een tuin aanleggen met bloemen en planten voor insecten, vlinders en bijen. Er werden ook veel antwoorden gegeven (22%) die betrekking hadden op ‘energie’; zoals bewust omgaan met energie, minder en kort douchen, minder
stroom gebruiken, groene stroom gebruiken, huis isoleren en het aanschaffen van een warmtepomp.
Als derde onderwerp werd zwerfvuil genoemd (21%).
De resultaten van deze eerste monitor worden gebruikt om met activiteiten van Growing Green Cities nog beter aan te sluiten bij de activiteiten van Almeerders. Het vergroten van de naamsbekendheid van Growing Green Cities heeft de komende jaren geen prioriteit, omdat activiteiten richting de start van het evenement in toenemende mate als Floriade worden gepresenteerd.
Aanjaaggelden: Almere in Bloei!
Vanuit de aanjaaggelden zijn middelen ter beschikking gesteld voor ’Almere in Bloei’ en ‘Feeding the city’ (in 2017). Almere in Bloei wordt gedragen door de KAVB (Koninklijke Algemene Vereniging van Bloembollen regio Flevoland), TenneT, Landschapsbeheer Flevoland, Flevolandschap, Staatsbosbeheer en de Vlinderstichting. Bij ’Almere in Bloei’ zijn drie deelprojecten specifiek benoemd. Zij lopen qua uitvoering volgens planning.
Verbinden van de stadsdelen, een bloeiende streep onder de TenneT-hoogspanningsmasten.
De monitor op de biodiversiteit in Landschapsbeheer Flevoland 2018 die in 2018 zou plaatsvinden is door slecht weer geannuleerd. Deze monitor krijgt nu vorm in de 1e Almeerse Week van het Insect met een soorten zoek dag, van zonsopgang tot ondergang in het Lumierepark.
Vanuit de Almere in Bloei gelden is de aanleg van een bloemen en bijenlint in het Laterna Magikapark financieel ondersteund.
In de Week van het Insect is van 18 – 26 mei 2019 met verschillende bijeenkomsten (Wilde Bij café, kinderschilder workshops, griezelbeestjes en nachtsafari’s, expo) de aandacht gericht op het bevorderen van de biodiversiteit in de stad en het vergroten van de leefomgeving van insecten en in het bijzonder de wilde bij.
Vergroening van de stad: bloembollenpakket ter beschikking stellen in samenwerking met NTR
Voor de tulpenbloei in 2019 is gekozen voor een groot tulpen –pluk- veld met 202.022 tulpen in 6 kleuren in het centrum van de stad op het Odeonpark en zijn vier bakken met tulpen geplaatst bij het Stadhuis en één bak bij OBS Digitalis. Leerlingen van OBS Digitalis hebben de bollen in de vijf bakken geplant bij tulpenboer Klink in Zeewolde. Op 20 april jl. vond op het Odeonpark een pop up tulpen pluk dag plaats en daar is door veel Almeerders van genoten. De foto’s zijn de hele wereld over gegaan.
Geen grijze tuinen in een groene stad!
Bij de actie ‘Zet Almere in Bloei’ wordt in 2019 samengewerkt met twee tuincentra in Almere. Tegels kunnen bij deze tuincentra in Almere Buiten en Muziekwijk of op het Upcycle centrum worden ingeleverd voor een plant uit het vlinder – en bijenassortiment. De actie loopt van 20 april – 20 juli 2019. Het streven is minimaal 4.000 – 4.500 tegels uit tuinen om te wisselen voor groen.
Jeugd
STICHTING URBAN GREENERS
De eilandvisie van Urban Greeners, zoals vastgesteld door College van B&W in april 2018, wordt op dit moment in de praktijk gebracht. Dit voorjaar is het groenplan in grote lijnen uitgevoerd, is het boerenbedrijf in het bos gestart met boslandbouw in samenwerking met Wageningen Universiteit en is er samen met IVN een buitenklaslokaal in de maak. Ook wordt de evenementenprogrammering vormgegeven voor de zomer van 2019 in samenwerking met Almeers organisatie Groot Wild.
Naast het vernieuwde jaarlijks festival, New Grounds Festival, wordt de programmering verbreedt naar 25 kleinschalige niet-geluidsdragende evenementen op het eiland. Ook is de werving van start-ups in volle gang en presenteert Urban Greeners in de zomer van 2019 een nieuwe lichting start-ups die bij gaan dragen aan de ontwikkeling van het eiland, events en straks de Floriade. Daarbij wordt er in samenwerking met de Floriade Almere 2022 BV gewerkt aan Expo Experience plan om de verhaallijnen die we nu in de ‘Making Of’ maken, samen te laten komen in een herkenbare Expo Experience tijdens de Floriade.
Om de ambitie van Urban Greeners mogelijk te maken zijn aanvullende investeringen nodig. Momenteel worden met meerdere partijen hierover gesprekken gevoerd.
FLORIDE ACADEMY
De Floriade 2022 BV wil met de Floriade Academy investeren in de eigen organisatie, in jong talent en onderwijs uit de regio betrekken om meerdere doelen te bereiken die gekoppeld zijn aan Floriade 2022. De thematiek van de Floriade leent zich goed voor het betrekken van studenten vanuit diverse opleidingen in het voortraject met projectopdrachten, stages en/of afstudeeronderzoeken. Gedacht kan worden aan onderzoek, concept, strategie en planvorming, maar ook de daadwerkelijke uitwerking en uitvoering van deze concepten, strategieën en plannen. Ook monitoring en evaluatie van processen behoren tot de mogelijkheden met aanbevelingen richting de toekomst.
Doordat de studenten met relevante opdrachten gerelateerd aan Floriade 2022 aan de slag gaan, zal niet alleen de stadswijk, maar juist ook het evenement bij een grotere groep in de regio gaan leven. Daardoor wordt het onderwijs op verschillende niveaus (nóg) praktijkgerichter en uitdagender. Via diverse kanalen is het verhaal verteld en zijn studenten gemotiveerd en geactiveerd voor opdrachten bij en voor Floriade, binnen het verband van de Floriade Academy. In het 1e kwartaal is de volgende groep van 39 studenten van start gegaan. De 39 studenten, met name van Almeerse en regionale onderwijsinstellingen, komen van 8 onderwijsinstellingen (MBO, HBO en WO) met 18 verschillende opleidingen waaronder 6 groenopleidingen. Dit laat een ontwikkeling in de breedte zien. Het target voor 2019 is om 80-100 studenten direct in te zetten bij Floriade. Deze jongeren/studenten gaan in verschillende vormen en samenstellingen met elkaar aan de slag om, aanvullend op hun curriculum, vorm en inhoud te geven aan een Floriade Academy.
Vooruitblik
In totaal zijn in 2018 1000 jongeren en studenten direct bereikt middels presentaties, workshops, ontvangst en rondleidingen. Daarnaast zijn ongeveer 1500 jongeren en studenten indirect bereikt door middel van onderzoeken in de vorm van interviews en enquêtes.
In 2019 is de tweede fase (vanaf februari 2019) van de Floriade Academy van start gegaan. Deze fase wordt in juni afgesloten met een Talent Market Place, waar een aantal leden van de Floriade Business Club voor zullen worden uitgenodigd. Daarnaast zijn in het 1e kwartaal diverse gesprekken met partners gevoerd (scholen) wat zal resulteren in het toetreden tot de Academy van de eerste partner in het 2e kwartaal. De Floriade Academy staat in 2019 voor een ontwikkeling met een focus op partnerships, kwaliteit en inhoud. Met de verbreding naar de opleidingsniveaus MBO, HBO én WO is de Floriade Academy in ontwikkeling op inhoud.
BETROKKENHEID VAN SCHOLEN
- De Almeerse scholen worden uitgedaagd om een zogenaamde Groene en Gezonde School te worden en aan te sluiten bij het rijks programma Jong Leren Eten. Samen met GGD Flevoland en Stad & Natuur werken we aan een plan voor groen onderwijs en educatie pakketten voor de Floriade. Het aantal gezonde scholen is gegroeid van 10 eind 2018 tot 11 in het primair onderwijs/ speciaal basisonderwijs en 5 scholen in het voortgezet/ speciaal onderwijs.
- Directeuren van nabijgelegen basisscholen (Filmwijk, Stedenwijk) hebben een bezoek gebracht aan de Floriade. Naar aanleiding hiervan zijn leerlingen van groep 1 en 2 van de Caleidoscoop op bezoek geweest en verrast met een griezelbeestjes safari. De school heeft de Floriade een boom cadeau gedaan, een Castanea Sativa, een Tamme Kastanje. Deze is feestelijk en hemelsbreed dichtbij de Caleidoscoop geplant.
- Vanuit het programma Talent Kleurt Flevoland worden leerlingen van de zes Technasia in Flevoland verschillende onderzoeksprojecten aangeboden. 80% van de leerlingen kiest hierbij voor de Floriade. Inmiddels hebben 600 leerlingen geparticipeerd. Vanuit de Making of zijn we betrokken bij de jurering c.q. beoordeling van de resultaten. Ook zijn drie leerlingen begeleid in hun meesterproef met als opdracht een circulair en zelfvoorzienend paviljoen te ontwerpen. De opdracht werd met een Virtual Reality resultaat opgeleverd.