Inleiding
AMBITIE
De Floriade 2022 leidt tot economische activiteit – niet alleen tijdens het evenement, maar ook in de aanloop en ook daarna. Deze economische activiteit is in omvang een veelvoud van de exploitatieomzet van de wereldtentoonstelling en dus van grote betekenis voor de stad, de regio en Nederland.
Daarnaast is de ambitie het Almeerse bedrijfsleven te verbinden aan de doelen van de Floriade.
DOELEN
- Lokale ondernemers profiteren van de Floriade. Doel is een kwart van alle opdrachten (in geld) van gemeente ten behoeve van de Floriade en van de Floriade Almere 2022 BV uit te zetten bij lokale ondernemers.
- 340 mensen uit een uitkering worden tijdelijk geplaatst en daarna zoveel mogelijk doorgeleid naar een vast baan.
- Een toename van het aantal toeristen dat Almere bezoekt.
- Een toename van het aantal delegaties
KRITIEKE PRESTATIE INDICATOREN
Doelstelling | |||||||||||||
Economie | Tot 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal | ||||||
Floriade Business Club | Aantal leden | 100 | 54 | 50 | 85 | 85 | 90 | 500 | 174 | O | |||
Lokale besteding | % totale besteding | - | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | O | |||
Floriade Werkbedrijf | Aantal werkenden | - | 39 | 30-40 | 65-70 | 95-105 | 95-105 | 340 | 46 | O | |||
(Handels)delegaties | - | 27 | 15-25 | 15-25 | 20-25 | 60-70 | 135-170 | 33 | O |
Besteding lokaal
De Vereniging Bedrijfskring Almere (VBA) heeft een aparte Floriadekring opgezet. Deze kring vormt de verbinding tussen regionale ondernemers, gemeente, provincie en Floriade Almere 2022 BV. Alle leden van de VBA zijn ook automatisch lid van deze Floriadekring.
De Floriade (zowel gemeente als BV) heeft de ambitie om bij bestedingen, waar mogelijk, de Almeerse (of lokale) ondernemingen een goede kans hierop te laten maken. In 2019 is er in de eerste 4 maanden voor € 389.936 aan opdrachten uitgezet bij en betaald aan het Almeerse bedrijfsleven (hoofdzakelijk MKB). Hiermee is in de eerste 4 maanden van 2019 bijna 30% van de financiële omvang aan opdrachten lokaal uitgezet.
2019 | Totaal bestedingen | bestedingen lokaal | percentueel |
(Gemeentelijke) Floriade | 776.196 | 275.987 | 35,6% |
Floriade Almere 2022 BV | 539.236 | 113.949 | 21,1% |
Totale besteding Almeerse bedrijven | 1.315.432 | 389.936 | 29,64% |
Als de gemeentelijke bestedingen in 2019 afgezet worden tegen de meerjarige bestedingen, valt te concluderen dat het percentage lokale bestedingen toeneemt. Dit wordt met name veroorzaakt doordat door de aard van de opdrachten er meer lokale partijen zijn geselecteerd. Het betreft met name opdrachten aan het lokale MKB.
Bij de Floriade Almere 2022 BV is een lichte afname te zien in de lokale bestedingen in dezelfde periode in 2018. Wel is in de loop van het jaar toename van het percentage zichtbaar.
De bestedingen in een meerjarig perspectief maken een stijgende trend zichtbaar in de opdrachten aan het lokale bedrijfsleven. (Zie onderstaande tabel)
meerjarig | Totaal bestedingen | bestedingen lokaal | VGR 1 2019 | VGR2 2018 |
(Gemeentelijke) Floriade | 5.691.859 | 1.604.748 | 28,2% | 27,7% |
Floriade Almere 2022 BV | 2.770.643 | 633.040 | 22,8% | 22,5% |
Totale besteding Almeerse bedrijven | 8.462.502 | 2.237.788 | 26,44% | 25,1% |
In bovenstaande bestedingsoverzichten is de aanbestede opdracht voor de grondwerken (omvang ca € 1,5 mln.) buiten het overzicht gelaten. Het betreft hierbij een opdracht aan een consortium waar naast lokale bedrijven ook landelijke bedrijven in deelnemen. Gezien de omvang van de opdracht diende deze nationaal aanbesteed te worden. Grootste bijdrage voor Almere komt uit de afgesproken SROI-afspraken in deze aanbesteding.
Floriade Business Club
De Floriade Business Club (FBC) is in 2017 opgericht als entiteit onder de verantwoording van de directie van Floriade Almere 2022 B.V. Het doel is lokaal, regionaal, landelijk en ook internationaal ondernemers een bijzonder netwerk en betrokkenheid bij de Floriade, inspirerende bijeenkomsten en kennisuitwisseling over duurzaamheid te bieden in de making of-periode en tijdens de Floriade. Het lidmaatschap bedraagt €2022 tot en met de expo en is een bijdrage aan de exploitatie van de Floriade Almere 2022 BV en dekking voor de kosten van de georganiseerde bijeenkomsten.
Op 23 april was een grote ondernemersbijeenkomst voor de leden van de FBC en alle ondernemers uit de hele provincie Flevoland, om te laten zien welke mogelijkheden de Floriade voor hen kan bieden. Hier kwamen bijna 500 geïnteresseerden op af. Hieruit zijn zeven nieuwe aanmeldingen gekomen en diverse ondernemingen zijn geïnteresseerd geraakt.
In het 1e kwartaal is een vervanger gezocht en gevonden voor boegbeeld van de FBC Bert Gijsberts. Nathan van Rijn neemt ‘het stokje van hem over’. Het aantal leden bedraagt op dit moment Q1 174.
Floriade Werkbedrijf
Het Floriade Werkbedrijf werkt bij het plaatsen van mensen vanuit een uitkering met vier verschillende fases, namelijk:
Fase 1: 1ste half jaar geplaatst vanuit de SROI.
Fase 2: Kwartaal op een reguliere functie (doorplaatsing Randstad)
Fase 3: Kwartaal op een reguliere functie (doorplaatsing Randstad)
Fase 4: 2 jaar op reguliere functie
Op deze fasering is het contract tussen gemeente, UWV en Randstad gebaseerd. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat wanneer mensen vanuit de uitkering een half jaar aan het werk zijn (op basis van SROI) 52% hiervan terugvalt in de uitkering. Wordt dit met een kwartaal verlengd, dan is dit percentage nog maar 30%. Nadat een persoon een jaar een functie heeft vervuld is de kans op terugval in de uitkering slechts 5%. Bij het Floriade Werkbedrijf worden met behulp van deze fases de geplaatste personen drie jaar gevolgd.
In onderstaande tabel wordt weergegeven hoeveel plaatsingen door invulling van SROI-afspraken hebben plaatsgevonden (fase 1):
Totaal ‘17-‘18 | Nieuwe plaatsingen ‘19 | Totaal ‘17-‘19 | |
Gemeente Almere | 18 | 2 | 20 |
UWV | 21 | 5 | 26 |
39 | 7 | 46 |
De cumulatieve besparing (sinds start van het Werkbedrijf tot mei 2019) bedraagt:
- Voor gemeente Almere: € 441.288
- Voor UWV: € 552.329
- Totale besparing € 993.616
Gemeente Almere en UWV hebben beide tot doelstelling medio 2023 € 1,5 miljoen te hebben bespaard op uitkeringen (bijstand en WW). Hiervan is per 1 mei 2019 al ruim 33% gerealiseerd.
Fase 1 | Fase 2 | Fase 3 | Fase 4 | Totaal | |
Gemeente Almere | 11 | - | 2 | 6 | 19 |
UWV | 14 | - | 4 | 5 | 23 |
Wacht op doorplaatsing | - | 1 | 1 | - | 2 |
Proefplaatsing | 2 | - | - | - | 2 |
27 | 1 | 7 | 11 | 46 |
Twee kandidaten wachten op doorplaatsing naar de volgende fase. Twee andere kandidaten waren op proefplaatsing vanuit het doelgroepenregister, maar dit bleek (nog) geen goede match te zijn.
Bijzondere aandacht is er voor het plaatsen van kwetsbare groepen. Zoals onderstaande figuren aantonen komt het grootste deel van de SROI-plaatsingen uit de 45+ doelgroep (46%).
SROI Plaatsingen - Doelgroep
aantal plaatsingen
SROI Plaatsingen - Trede
aantal plaatsingen
De treden in figuur 2 geven de afstand tot de reguliere arbeidsmarkt weer:
Kandidaten in trede 1 en 2 zijn niet plaatsbaar op de arbeidsmarkt
Kandidaten trede 3 zijn nog niet jobready (deze kandidaten hebben bijv. nog een opleiding nodig)
Kandidaten trede 4 zijn jobready
Floriade Werkbedrijf heeft tot doelstelling om ook kandidaten uit trede 2 en 3 aan het werk te helpen. Inmiddels is dit gelukt bij 10 kandidaten. Dat er relatief veel kandidaten van het UWV en uit trede 4 zijn geplaatst hangt samen met het type werk dat nu voorhanden is. Daarnaast is het lastig om inzicht te krijgen in competenties van de kandidaten uit de bijstand, doordat competenties tot nu toe niet standaard worden geregistreerd in het systeem.
Met Amvest Vastgoed BV worden op dit moment afspraken gemaakt om hen te ondersteunen bij de inrichting van hun SROI-loket en het afspreken van de taken, uitgangspunten en bevoegdheden van het SROI-loket in lijn met de contractuele afspraken die zijn gemaakt met Amvest Vastgoed BV. Bij dit (grote) SROI-contract is voorgesteld en afgesproken om een pilot te gaan draaien om vanuit competenties te selecteren en te matchen. Enerzijds wordt gevraagd welke competenties nodig zijn voor een bepaalde functie en anderzijds worden kandidaten gevraagd naar hun (kern)competenties, zodat dit het matchingproces verbeterd. Er wordt hierbij een uniforme lijst met competenties opgesteld, zodat iedereen over dezelfde definities praat bij een competentie. Afgesproken is om per kandidaat en per functie vijf kerncompetenties vast te leggen, waarop kan worden geselecteerd.
In totaal zijn er nu 17 werkenden doorgeplaatst na afloop van hun SROI-periode en daarmee definitief uit de uitkering gestroomd.
Doorplaatsing na SROI
aantal doorplaatsingen
Doorplaatsing na SROI
aantal doorplaatsingen
Bij de doorplaatsingen zijn er 7 werkenden die een contract hebben gekregen bij het SROI-bedrijf na afloop van de SROI-periode en 10 zijn er elders geplaatst dankzij hun verkregen opleiding en of training en de nieuw opgedane werkervaring daarmee.
Social Media
Het afgelopen half jaar werd een drietal filmpjes gepromoot op social media. Daarnaast wordt nu gewerkt aan een animatiefilmpje waarin SROI en de werking van het Floriade werkbedrijf wordt uitgelegd.
Deze zal op de site komen, maar ook verzonden worden aan bedrijven die een opdracht ten gunste van de Floriade hebben binnen gehaald.
REGIO
Alle gemeenten in Flevoland zijn benaderd en hebben toegezegd te willen participeren in het Floriade Werkbedrijf en zich hiermee te committeren aan de gemaakte bonus/malus-afspraken met Randstad en de afspraken met betrekking tot de kosten voor opleidingen, en dergelijke. In juni aanstaande volgt de kick-off met de regio en het onderwijs.
POP-UP STORE
De besprekingen rondom de pop-up store verlopen moeizaam. Door zorgpartners vanuit de stad wordt doorgaans niet naar “commerciële” samenwerking gekeken, wat de besprekingen bemoeilijkt en veel afstemming vergt. Opening wordt verwacht in de tweede helft van het jaar.
Circulaire Economie
In het Masterplan Floriade werd reeds het belang benoemd om vraagstukken rondom energievoorziening, mobiliteit en afval op een andere manier aan te pakken. Door gebruik te maken van de principes van de circulaire economie wil de gemeente Almere uitgroeien tot een duurzame en groene stad van de toekomst. Daarom wil de gemeente het gedachtegoed van de circulaire economie toepassen op stedelijke ontwikkelingsvraagstukken. Niet alleen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen, maar ook om ondernemerschap te stimuleren en de werkgelegenheid te vergroten. Hierbij gaat het niet alleen om het ene product door het andere product te vervangen (upcycling), maar het vervangen van het ene systeem door het andere systeem.
Daarom wordt de komende jaren veel geïnvesteerd in circulair gerelateerde projecten in het programma Energy on Upcycling. Dit wordt gefinancierd vanuit het Fonds Verstedelijking Almere, samen met Provincie Flevoland en het Rijk. Het programma EoU zal opgenomen worden in programma groene en gezonde stad.
START DRIE PROJECTEN MET NIEUWE VERDIENMODELLEN
Naar aanleiding van de driedaagse circulaire scan met Gunter Pauli in juli 2017 is een circulaire kansenkaart voor Almere ontwikkeld. Er lopen drie projecten, waarbij uitvoering en aanjagen van nieuwe verdienmodellen samen opgaan:
- Rioolslib in combinatie met groente en fruit voor productie van nieuwe grondstoffen.
Het Floriadepaviljoen is aangewezen als proeflocatie voor nieuwe sanitatie. Dit staat ter discussie, omdat het paviljoen in 2019 wordt afgebroken.
- Weerwater als bron voor energie & materiaal
In maart 2019 is een LOI ondertekend door de gemeente Almere en Amvest voor een smart thermal grid, om warmte en koeling uit het Weerwater te halen. Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van bagger uit het Weerwater voor natuurvriendelijke oevers en naar het gebruik van bagger voor een geluidswal voor het project Eden. De baggerrapporten zijn aangeboden. In de winter van 2019/2020 wordt gestart met natuurvriendelijke oevers van bagger uit het Weerwater.
- Energie uit hoogteverschil water in Almere. De Leeghwaterplassluis wordt uitgerust met zonnepanelen en energieopwekkend materiaal.
COMPETITIE UPCYCLE CITY
In september 2018 is in het kader van het winnende plan van de competitie Upcycle City de meest duurzame betoncentrale van Nederland van de Theo Pouw-groep geopend op het terrein van Cirwinn (voormalig Vijfhoek). In de winter van 2018-2019 is een proefstuk van 50 meter neergelegd waarin verschillende soorten biomassa in het beton is bijgemengd. Dit proefstuk wordt nu gemonitord. De proeven met de juist samenstelling van beton voor een geluidswal zijn nu gaande.
De onderhandelingen met de 2e winnaar Velopa is afgerond voor de productie van hoogwaardig circulair straatmeubilair. Een ware mijlpaal: dit is een van de eerste keren dat ‘product as a service’ wordt vertoond in de openbare ruimte.
CITYLAB STEDELIJKE GRONDSTOFFEN
Het Citylab Stedelijke Grondstoffen stimuleert circulaire bedrijvigheid en het opwaarderen van reststromen door het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor circulaire bedrijven. Het Citylab Stedelijke Grondstoffen richt zich op twee complementaire circulaire hubs: De Steiger en De Vaart. In januari is een circulaire scan voor bedrijven gelanceerd en een circulaire stimuleringsfonds.
PLASTICFABRIEK
Almere heeft tot doelstelling om “moeilijk recyclebare plastics” lokaal innovatief te verwerken. Via een innovatieve aanbesteding is een partner gekozen die van deze plastics producten maakt voor de openbare ruimte (beschoeiingen, paaltjes, bankjes, verhardingsmaterialen, steigers en brugonderdelen) of transportpallets. Verdere uitwerking vindt nog plaats.
CIRCULAIR AANBESTEDEN SPEELTOESTELLEN EN - PLEKKEN
Er is een plan van aanpak gemaakt voor het circulair aanbesteden van speeltoestellen- en plekken. Met 5 partijen zullen bouwteams worden geformeerd om aankoop en beheer van de plekken zo circulair mogelijk in te richten.
UPCYCLECENTRUM
Het belevingscentrum is geopend en heeft als doel om van 2018 tot 2022 lokaal en (inter)nationaal naam te maken en hierop passende programmering aan te bieden.