Inleiding
AMBITIE
Floriade 2022 is een succesvol evenement met minimaal 2,0 miljoen betalende bezoekers. De Floriade Expo 2022 verbindt de innovatieve kracht van de Nederlandse tuinbouwsector met de Groene Stad van de Toekomst. De Floriade is een proeftuin voor onderzoek naar stedelijke vraagstukken op het gebied van voedsel, groen, energie en gezondheid.
DOELEN
Hoogwaardige inbreng vanuit de sector
- Showcase Growing Green Cities aan de wereld met inzendingen op de vier thema’s door:
- Nederlandse tuinbouwsector
- Nederlandse deelnemers
- Internationale deelnemers
- Een vernieuwend concept, waaronder digitale Floriade en een groot deel van het vastgoed is permanent
- Expo met leerdoelen: iedere bezoeker is onderzoeker
- Betrekken van een breed scala van doelgroepen, en in het bijzonder jeugd, bij de thema’s van de Floriade
- Almere aan de wereld laten zien
KRITIEKE PRESTATIE INDICATOREN
| Doelstelling | ||||||||||
Evenement | Tot 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal | Gereali- | |||
Sponsoren | Official partners | - | - | 3-4 | 1-2 | - | - | 4-6 | - | O | |
Friends | nnb | nnb | nnb | nnb | 6-7 | ||||||
Fans | - | - | nnb | nnb | nnb | nnb | 20-25 | - | |||
Fellows | - | - | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | - | |||
Internationale deelnemers | Incl. Green Embassies | - | 10 | 7 | nnb | nnb | nnb | 25-30 | 17 | O | |
Nationale deelnemers | - | - | 30 | nnb | nnb | nnb | - | ||||
Attracties | - | - | 3 | nnb | nnb | nnb | - | ||||
Bezoekers | - | - | - | - | - | 2 mio | 2 mio | - | |||
Floriade Dialogues | - | 1-2 | 1-2 | 1-2 | 1-2 | - | - | O | |||
Urban Greeners | Bezoekers per jaar | 1.500 | 4.000 | 6.000 | 10.000 | 10.000 | 4.000 | O | |||
Ondernemers per jaar | 20 | 20 | 30 | 40 | 40 | 20 | O | ||||
Start-ups | - | 15 | 35 | 20 | 15 | 5 | 90 | 15 | O |
Governance
In januari 2019 zijn de wijzigingen in de governance-structuur van kracht geworden. Dit betekent dat:
- De wethouder Financiën en de wethouder Duurzaamheid de gemeente Almere vertegenwoordigen in de aandeelhoudersvergadering van de Floriade Almere 2022 BV;
- De concerndirecteur Aantrekkelijke stad en mobiliteit door de gemeentesecretaris is aangesteld als procesregisseur. Vanuit deze rol voert hij regie op de integrale afstemming tussen het evenement en de gebiedsontwikkeling en vindt het stakeholdersmanagement plaats, en;
- De Interne Coördinatiegroep Floriade is versterkt door de toevoeging van de directeur van de Floriade Almere 2022 BV als lid en de procesregisseur als adviseur.
Het voornemen is dat het college van burgemeester en wethouders en de raad van commissarissen van de Floriade Almere 2022 BV ter afronding in juni 2019 instemmen met de aangepaste governancecode, samenwerkingsovereenkomst, aandeelhoudersinstructie, statuten en het directie- en autorisatiereglement.
Onderdeel van de aangepaste governance is gezamenlijke huisvesting van de Floriade Almere 2022 BV en ZPO Floriade. Aangezien het Floriade paviljoen wordt gesloopt en het van belang is om in het Floriade gebied gehuisvest te zijn, is het voormalig pand van Haddock ingericht als nieuwe locatie.
Bijdrage Rijk
Ter realisatie van de toezegging van een bijdrage van het Rijk aan de wereldtentoonstelling (I-streets) is afgelopen periode ambtelijk overlegd met de ministeries van LNV en EZK over de coördinatie van de rijksbijdrage. Dit heeft erin geresulteerd dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de coördinatie aan rijkszijde op zich genomen heeft. Er vindt momenteel een intensieve kennismaking plaats op directieniveau tussen de gemeente Almere en de verschillende betrokken directeuren-generaal aan Rijkszijde (LNV, EZK, BZK, I&W). Dit resulteert in een gezamenlijk voorstel voor een convenant en een in te stellen stuurgroep die de rijksbijdrage vanuit de verschillende Rijksagenda’s moet realiseren door koppeling aan innovatieve projecten.
Deelnemers en Attracties
INTERNATIONALE DEELNEMERS
De eerste en een deel van de tweede laag van de Floriade 2022, als invulling van de kavels binnen het arboretum, worden gevormd door de inzendingen van internationale deelnemers. Landen worden uitgenodigd om al dan niet in samenwerking met hun voorbeeldsteden hun groene innovaties voor het jaar 2050 te laten zien. Vanuit de BIE is de eis dat minimaal 10 internationale inzenders deelnemen aan de wereldtentoonstelling. De ambitie is om 25-30 internationale inzendingen binnen te krijgen (klein en groot).
In 2019 is het wervingsproces geïntensiveerd. Thailand heeft zich officieel aangemeld als deelnemer, waarmee de teller qua formele ‘grote’ aanmeldingen op drie staat (Thailand, Indonesië en Qatar). Inmiddels hebben zich ook 14 ‘kleinere’ landen aangemeld. Daarnaast zijn er drie andere belangrijke landen waarvan de officiële aanmelding binnen afzienbare tijd wordt verwacht en zijn er dertien aanmeldingen binnen die (nog) geen steun van het land hebben, daarmee nog geen official participant zijn, maar wel als exhibitor kunnen deelnemen. Op dit moment vinden gesprekken plaats met de aangemelde internationale deelnemers om hun inzending voor Floriade Expo 2022 te concretiseren. Op verzoek van diverse landen is in samenwerking met de Ministeries van LNV en Buitenlandse Zaken een vervolgbrief opgesteld om landen nogmaals te wijzen op het belang van deelname.
De voortgang van de invulling van het ‘Qatar-paviljoen’ en het 'World-paviljoen' (gefinancierd middels het Qatar-fonds) is afhankelijk van een startgesprek met Qatar. Door een diplomatieke wisseling aan de zijde van Qatar is de planvorming van het Qatar-paviljoen enigszins vertraagd. Het concept voor de invulling van het ‘World-paviljoen’ is wel gereed.
Om zaken als een visa, werkvergunningen en belastingen rond te krijgen voor internationale deelnemers zijn er afgelopen periode gesprekken gevoerd met IND, UWV en Sociale Zaken. Het vervolgproces wordt met juridische ondersteuning uitgewerkt en in gang gezet.
NEDERLANDSE DEELNEMERS EN ATTRACTIES
Eind maart is het ‘Masterplan Sierteelt en Food’ toegelicht in het bestuur van de NTR. Dit plan geeft invulling aan de thema’s Green en Food. De NTR heeft akkoord gegeven om het plan verder uit te werken. Hierop volgend wordt het aanbestedingstraject opgestart.
Afgelopen periode is de capaciteit ten behoeve van de werving binnen de sector uitgebreid. Er heeft een wervingsevenement plaatsgevonden, waarvoor Nederlandse inzendingen werden uitgenodigd uit zowel de Tuinbouw-sector als sectoren daarbuiten. Dit heeft inmiddels geresulteerd in 26 toezeggingen vanuit de tuinbouwsector. Daarnaast is een aantal afspraken gemaakt met partijen buiten de sector om verder te praten over hun mogelijke deelname en bijdrage.
Daarnaast worden door de Floriade Almere 2022 BV twee high-level 'tafels' georganiseerd over de urgente vraagstukken die zich afspelen in de land- en tuinbouwsector en de mondiale vraagstukken met betrekking tot water: de Hortitafel en de Watertafel. Beide tafels moeten één of meerdere expo-waardige concepten opleveren met dragende partijen met (zicht op) financiering. Inmiddels heeft de Agri-horti tafel plaats gevonden. Bij de deelnemers hiervan (kopstukken uit land- en tuinbouw) is het belang van hun bijdrage aan de Floriade onder de aandacht gebracht. Partijen zijn uiteen gegaan met de doelstelling om over een half jaar bij een tweede bijeenkomst concrete expowaardige bijdragen te presenteren. De Watertafel zal in het tweede kwartaal van 2019 plaatsvinden.
PROTOCOL
Er is een vervolg gegeven aan de in november 2018 gestarte protocolvoorbereidingen. Met het Protocolbureau Den Haag zijn concrete afspraken gemaakt over de voorbereiding van het te hanteren protocol. Met de Commissaris-Generaal Floriade, Commissaris van de Koning en de Burgemeester zijn voorbereidende gesprekken gevoerd, vervolgens is het protocolhandboek en de feitelijke protocollaire begeleiding van delegaties uitgewerkt. De uitvoering start bij het eerste protocollaire bezoek in het najaar bij de internationale information day; bijeenkomst van ambassadeurs en Commissaris van de Koning, burgemeester en Commissaris-Generaal Floriade.
Communicatie Marketing
COMMERCIËLE ACTIVITEITEN
De benaming van het 4F-sponsormodel is licht aangepast. Het model bestaat nu uit Founders, Official Partners, Friends en Fans. De wijziging zit voornamelijk in de benaming van de hoofdsponsor; Official Partner in plaats van ‘Friend”. Het model hanteert verschillende partnerproposities en is verankerd met het belevingsconcept en storyline van “drie districten”: Health, Food en Energy en het Groene Eiland van de Floriade expo 2022.
Er wordt veel energie gestoken in het definitief binden van Official Partners, maar dit vergt meer tijd dan verwacht. Gesprekken lopen goed, maar potentiele partners willen ook (structurele) belangen in bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling of in Almere als stad. Dit vergt per partner een individuele maatwerk aanpak. Momenteel wordt er met vijf partijen gesproken, het doel is om eind 2e kwartaal met een aantal van deze partijen een LOI te tekenen.
EXPOPLAN FLORIADE 2022
In de eerste helft van 2019 is hard gewerkt aan een Expoplan. In dit plan wordt ingegaan op de drie fases: making of, expo en de nalatenschap. In het plan wordt voor het onderdeel expo verder ingegaan op de bezoekersbeleving van de Floriade Expo 2022. Het plan wordt door de Floriade Almere 2022 BV in juni 2019 aan het college aangeboden.
UITVOERINGSPLAN TICKETING / CONTRACTEN TOUROPERATORS
Regulier maken bezoekers die via touroperators de Floriade bezoeken een groot deel uit (20%) van het totaal. De nabije ligging bij Schiphol, vliegveld Lelystad en Amsterdam bieden mogelijkheden om een (kortstondiger) bezoek aan Floriade te combineren met bestemmingen als Zaanse Schans en de Amsterdamse binnenstad. Zo heeft ook de Keukenhof een stijgend aantal bezoekers die via touroperators worden aangevoerd. Om tijdig in de programma’s te worden opgenomen, zal actieve marketing, onder andere via de professionele vakantiebeurzen in binnen- en buitenland, plaatsvinden. Inmiddels hebben de eerste verkennende gesprekken met touroperators plaatsgevonden. Onderwerp was voornamelijk de wijze van samenwerken.
MARKETING COMMUNICATIE STRATEGIE
De marketingcommunicatiestrategie richt zich op dit moment enerzijds op het werven van nationale en internationale deelnemers en anderzijds op het betrekken van de inwoners van Almere en Flevoland.
De basis voor de marketing en communicatiestrategie is een consistente, eenduidige lading en inrichting van het merk Floriade Expo 2022. Er is een digitaal platform in ontwikkeling. Hier komen de huidige digitale kanalen (websites, e-nieuwsbrieven, kalenders en sociale mediakanalen) op één centrale plek samen. In 2018 zijn hiervoor trends en potentiele bezoekersgroepen in kaart gebracht. Er wordt met het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen), I Amsterdam, Visit Flevoland en Groensector op basis van een beproefd onderzoeksmodel in kaart gebracht wat de populatiegrootte en interessegebieden van deze bezoekersgroepen zijn. Hier wordt in de communicatie zowel inhoudelijk als in de communicatievorm (websites, e-mailnieuwsbrieven (elke maand), mailings, social posts) op aangesloten. Op basis van de persona’s wordt de marketingstrategie richting 2022 verder uitgewerkt. De eerste versie van het digitale platform gaat naar verwachting komende zomer live.
Voor Almeerders en de regio Flevoland zijn er rondleidingen, activiteiten van de Urban Greeners, de Floriade fotowedstrijd, Floriade Parade, bewonersbijeenkomsten, de mogelijkheid om vrijwilliger te worden of lid van de Floriade Business Club. Actuele ontwikkelingen worden gedeeld via de lokale en regionale media, specials in Almere Deze Week en promoten van de Floriade Business Club in Almere Zaken.
Er is een start gemaakt om online marketingcampagnes die in de regio succesvol zijn uit te breiden naar de MRA. De campagne in het kader van het Floriade Festival #19 richt zich bijvoorbeeld naast Almere ook op de Provincie Flevoland en het Gooi. Deze campagne en het evenement komen tot stand in samenwerking met ACM, Gemeente Almere, OVSA en de Urban Greeners.
Er zijn online marketingcampagnes gericht op het werven van een brede potentiele groep, zoals deelnemers in de tuinbouwsector. Tevens verschijnen er op regelmatige basisartikelen en interviews in de vakbladen van de tuinbranche.
Voor het werven van nationale en internationale deelnemers zijn promotiematerialen ontwikkeld en worden evenementen georganiseerd. Deze evenementen staan in het teken van kennisdeling, netwerken en uitnodiging voor deelname. Een voorbeeld zijn de Floriade Dialogue-Summit van 28 maart jl. met de Flevo Campus en Provincie Flevoland en met de tuinbouwsector de Floriade Dialogue – Solution over Vertical Greening op het hoofdkantoor van Amvest op 4 april.
Geïnteresseerde landendelegaties uit de hele wereld worden ontvangen en krijgen een op hen toegesneden presentatie en een rondleiding over het terrein.
Veiligheid en bereikbaarheid
VEILIGHEID EN BEREIKBAARHEID
In november 2018 is het strategisch kader veiligheid vastgesteld. Daar de belangen van de Floriade 2022 Almere BV als evenementenorganisatie het grootst zijn, heeft de Floriade Almere 2022 BV het projectmanagement van de werkgroepen op zich genomen. Momenteel is de Floriade BV bezig met een toetsing op de uitgangspunten voor bezoekersaantallen en bezoekersstromen en is er een risicoanalyse opgesteld. Deze risicoanalyse wordt voorgelegd ter verbetering aan alle partijen binnen de veiligheidsregio. Medio juli is een eerste concept van het veiligheids- en bereikbaarheidsplan gereed, inclusief risicoanalyse, kosten, planning en procesgang. Er is een vertraging opgetreden ten opzichte van de in Voortgangsrapportage 2018-2 weergegeven planning. Het veiligheids- en bereikbaarheidsplan ligt echter niet op het kritieke pad. De consequenties worden meegenomen in de programmabegroting dan wel perspectievennota.
BEVEILIGINGSPLAN
Momenteel wordt door de Floriade BV gewerkt aan het beveiligingsplan. Dit betreft de hospitality en handhaving van orde en veiligheid binnen het evenemententerrein en bij de entrees, en de ten behoeve van de Floriade beschikbaar te maken parkeerterreinen bij de Voortuin en de afrit Nobelhorst. Dit beveiligingsplan zal onderdeel worden van de te verstrekken evenementenvergunning. Daarnaast zal nader worden afgestemd over hospitality en de handhaving van orde en veiligheid in het stadscentrum gedurende het evenement. Dit valt niet onder de verantwoordelijkheid van de b.v. maar is een direct effect van het tonen van het stadscentrum aan zoveel mogelijk Floriadebezoekers en het laten profiteren van de middenstand (horeca en retail) van de grotere drukte in de stad.
INNOVATIEVE MOBILITEIT
Het Green Amsterdam Logistics Area lab (GALA-lab), een consortium van private en publieke partijen onder aansturing van de Hogeschool van Amsterdam is een platform van living labs voor het verbeteren van de bereikbaarheid van stad en regio en vergroening van logistieke stromen en door middel van data meer grip te krijgen op goederen- en personenstromen. De Floriade is beoogd als een van de living labs, samen met Schiphol, Amsterdam RAI, Zuidas, Haven van Amsterdam en Johan Cruijff Arena. Een definitief besluit wordt verwacht voor de zomer van 2019.
Het idee voor het GALA-lab wordt aangejaagd door de NWO-call ‘Duurzame Living Labs in de Logistiek’ (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). In het plan is opgenomen dat in het eerste jaar ondermeer gewerkt wordt aan de 'cases' EK Voetbal 2020 en Sail 2020, en daarna aan Floriade 2022.
MARKTORIËNTATIE VERVOER
De huidige periode wordt benut om met Keolis, de concessiehouder, te verkennen of en onder welke condities invulling gegeven kan worden aan de voorkeurspositie voor pendelvervoer voor de Floriade zoals in de concessieovereenkomst is opgenomen. Daarbij wordt overlegd over de kaders en verwachte omvang, en het daarmee verband houdende vervoersaanbod, zowel kwalitatief als kwantitatief. Er lijkt synergie mogelijk door slimme combinaties van regulier (al gecontracteerd) busvervoer en aanvullend pendelvervoer.
INNOVATIEF VERVOERSCONCEPT
Ook op het vlak van vervoer en logistiek heeft de Floriade de ambitie om ‘state of the art +1’- oplossingen te tonen en te laten beleven aan het grotere publiek om zo een versnelling van opschaalbare innovaties mogelijk te maken.
Dat dit minder eenvoudig is dan dat dit wellicht lijkt, blijkt uit een Europees subsidietraject waarbij Almere zich als leadpartner had opgeworpen om samen met andere buitenlandse steden en onderzoeksinstellingen tot versnelling van de implementatie van autonoom rijdende shuttles te komen. De Floriade Almere in 2022 zou dan kunnen worden gebruikt om het grotere publiek kennis te laten nemen van deze innovatieve vervoerswijze. De eis van de subsidieverstrekker Interreg NWE om tot inkoop en blijvende implementatie van shuttles te komen heeft doen besluiten onze plaats in het consortium af te staan. Almere is immers concessieverlener voor vervoer en zal zelf geen voertuigen aanschaffen.
De plaats van Almere in het consortium wordt mogelijk overgenomen door Amsterdam of Den Haag. Als op termijn alsnog shuttles uit deze of andere trajecten kunnen worden ingezet tijdens de Floriade, dan behoort dat in principe nog steeds tot de mogelijkheden. Maar de Floriade wordt er niet afhankelijk van gemaakt.
Inmiddels is Almere wel opgenomen in de Advisory Board van een internationaal Horizon 2020 onderzoek naar inclusieve mobiliteit. Een breed onderzoek naar mogelijkheden om, ondanks of zelfs met de toenemende digitalisering, datagebruik en slimme app’s te stimuleren dat meer mensen gebruik kunnen maken van collectief vervoer, ook juist mensen met een fysieke of mentale beperking.
ONTWIKKELING EN REALISATIE BEWEGWIJZERING EN HANDHAVING
De bewoners en ondernemers van omliggende wijken (Stedenwijk, Filmwijk, Almere Haven) zijn geïnformeerd over de komst van de Floriade. Hoewel bewegwijzering zowel fysiek als via media zal zijn gericht op het benutten van de daartoe aangewezen routes en parkeerterreinen, is er zorg ten aanzien van wild parkeren. Bij evenementen in het centrum is daar, zowel in Stedenwijk als Filmwijk al ervaring mee.
Er is een overleggroep georganiseerd met vertegenwoordigers van de genoemde wijken om tot verkenning van de mogelijke problemen en effectieve oplossingen te komen. Naast het autoparkeren dient hierbij ook aandacht gegeven te worden aan het laten uitstappen van bezoekers nabij het Floriadeterrein (op de afritten van Almere Haven) en de grote aantallen fietsers die via het Rondje Weerwater richting Floriade worden verwacht.
ONTWIKKELING EN REALISATIE PARKERPLAATSEN
Er zal sprake zijn van twee parkeerplaatsen voor de bezoekers die gebruik maken van een eigen auto.
Hiertoe worden de parkeervoorzieningen in de “Voortuin” bij Almere Poort uitgebreid en wordt een tijdelijk parkeerterrein aangelegd bij de afrit Nobelhorst.
Om te voorkomen dat bezoekers vanuit Utrecht de A6 nemen en de Voortuin snel vol komt te staan, zal actief in samenwerking met Rijkswaterstaat gestuurd gaan worden op gebruik van de A27, door rijdend naar het knooppunt A6/A27 (niet via de Waterlandseweg) mogelijk ook voor bezoekers uit Rotterdam en zuidelijker. Dat maakt een evenwichtiger verdeling mogelijk en voorkomt dat bezoekers langs een vol parkeerterrein door het Floriadegebied naar het alternatieve parkeerterrein moeten worden geleid.
De bezoekers worden van/naar de genoemde parkeerterreinen met pendelbussen vervoerd.
Rijkswaterstaat heeft door een van de ingenieursbureaus een verkeersmodel laten ontwikkelen op basis van de prognoses tot 2030. In dit model is het mogelijk ook de impact van het vervoer van/naar de Floriade door te rekenen. Dit is van belang omdat a) het autoverkeer sneller groeit dan ooit was voorzien en b) het evenement 6 maanden lang extra autoverkeer zal aantrekken naar en van de Floriade en mogelijk naar het stadscentrum, en dat gewaarborgd moet worden dat er geen congestie ontstaat op de A6, de op- en afritten en het onderliggend wegennet van provincie en gemeente. Inmiddels is vanuit de Floriade b.v., in samenspraak met RWS, de opdracht geven deze Floriade gerelateerde berekeningen uit te voeren. Mogelijk leidt dit tot extra infrastructuur (extra rijstrook) op de afritten van Voortuin en Nobelhorst.
ONTWIKKELEN EN REALISATIE ENTREEGEBIEDEN
De entrees tot de Floriade zijn opnieuw in onderzoek. Anders dan eerder beoogd is er aan de zuidzijde van het Floriadeterrein onvoldoende ruimte om daar een entree voor de bezoekers die met de touringscars komen te realiseren. Die entree verschuift naar de overzijde van de A6 en maakt het mogelijk om het parkeren voor personeel en touringcars vanaf de Veluwezoom te faciliteren.
Een dienstenentree voor de logistiek en productie van catering is wel aan de zuidzijde voorzien, ter ontsluiting van een nog te bepalen locatie op het bedrijventerrein de Steiger.
CONTRACTERING PENDELVERVOER
Er is zowel sprake van pendelvervoer van/naar de parkeerterreinen als van/naar het station Almere Centrum. De pendel van/naar de Voortuin kan mogelijk gecombineerd worden met een pendel naar station Almere Poort. Gelet op de aanwezigheid van reguliere busdiensten (zowel R-net als de M-lijn van Keolis) kan voor de minder drukke dagranden voor de opening en na de sluiting van de Floriade eveneens naar een efficiënte combinatie worden gezocht. Dat geldt ook voor een mogelijke combinatie met de M-lijn tussen Station Almere Centrum en Almere Haven (via busstation ’t Oor)
Momenteel worden de verwachte vervoersvolumes uitgewerkt en wordt het overleg met concessiehouder Keolis voorbereid.
Subsidies
Voor de Floriade is de afgelopen periode een aantal subsidieaanvragen ingediend.
- Interreg North-West Europe. Er is met een internationale coalitie gewerkt aan een subsidieaanvraag voor zelfrijdend openbaar vervoer van en naar de Floriade, zie paragraaf innovaties vervoersconcept.
- Interreg North-West Europe. Dit is een subsidieaanvraag voor de realisatie van een faciliteit waarin plastic herbruikbaar wordt gemaakt (de ‘plastic fabriek’). De producten die geproduceerd worden uit hergebruikt plastic worden onder andere tentoongesteld op het Floriade-terrein. De eerste aanvraagfase van Almere bij Europa is succesvol verlopen. Er wordt nu gewerkt aan indiening van de tweede (tevens laatste) fase van projectindiening. Almere en de lokale partners van dit project hebben uitzicht op € 1,8 miljoen aan subsidie.
- EuropeAid. Dit betreft een subsidie voor communicatiecampagnes ten behoeve van de bewustwording van jongeren van de impact van hun voedselpatroon op klimaatverandering. De eerste aanvraagfase is ingediend. In de loop van mei of juni 2019 geeft ‘Brussel’ uitsluitsel.
Verder worden samen met de Rijksoverheid alle RVO-regelingen beoordeeld op kansrijkheid voor Floriade- innovaties. Op 30 april jl. heeft het college van B&W in dit verband een projecten-groslijst (funnel) besproken. Er wordt met name naar subsidie-kansen gekeken voor projecten die een relatie hebben met circulaire economie, CO2-reductie, energie en sociale inclusie.
Tevens worden doorlopend nadere subsidiekansen verkend voor onder meer inhoudelijke programmering van het evenement, kunst en cultuur tijdens het evenement, congressen en symposia, publicaties en voor uiteenlopende innovaties, waaronder die in het Innovatie Dossier van Weerwater CV.
De gemeente Almere heeft voor de Proeftuin Floriade een aanvraag voor de realisatie van een Regiodeal ingediend. De indiening voor de tweede tranche van de Regiodeal is niet gehonoreerd (er zijn in totaal 88 aanvragen ingediend waarvan er 12 zijn gehonoreerd). Wanneer een derde tranche start is nog niet bekend. Om de kans van slagen te vergroten, is met het Rijk gewerkt aan gezamenlijke verkenning van koppelkansen van de Floriade aan rijksbeleidsagenda’s op het vlak van de energietransitie, klimaatbestendigheid, circulaire economie, nieuwe sanitatie, kringlooplandbouw en duurzame mobiliteit. Op deze snijvlakken ontwikkelt Almere samen met de Rijksdepartementen van EZK, BZK, I&W en LNV projectvoorstellen.
De beschikbare capaciteit voor het aantrekken van subsidies wordt met de volgende prioriteitstelling ingezet:
- Invulling benodigde (reeds ingerekende) bijdrage vanuit subsidies ten behoeve van de business case ZPO Floriade, dan wel grondexploitatie Floriade;
- Verbeteren van dekking van de business case van Floriade Almere 2022 BV, waaronder verruiming van de investeringsmogelijkheden ten behoeve van kwaliteit van het evenement;
- Verbetering van dekking voor direct aan de Floriade gerelateerde, innovatief-opschaalbare en expo-waarde-verhogende projecten ten behoeve van kwaliteit van de gebiedsontwikkeling;
- Verbetering van dekking voor begrotingen direct aan de Floriade gerelateerde, innovatief-opschaalbare en expo-waarde-verhogende projecten waarvan de gemeente eigenaar is.
Floriade Dialogues
Met de Floriade Dialogues wordt een internationaal platform en netwerk gecreëerd, waarbij professionals op het gebied van wetenschap, bedrijfsleven en overheid samen komen om het centrale thema van de Expo te bespreken: ‘Growing Green Cities’. Het doel van deze dialogues is het stimuleren van positieve effecten op duurzame groene stedelijke ontwikkeling, adequate en veilige voedselproductie en een evenwichtig gebruik van de natuur binnen de grenzen van natuurlijke hulpbronnen.
FLORIADE DIALOGUE SUMMIT (28 april 2019)
De Floriade Dialogue Summit heeft plaatsgevonden op 28 maart 2019 met als centrale thema: ‘Groene en gezonde voedselsteden voor iedereen’. Deze vraag bracht mensen van over de hele wereld samen; een inspirerende dag vol internationale sprekers en discussie over de toekomst van ons eten.
FLORIADE DIALOGUE URBAN VERTICAL GREEN (4 april 2019)
Op 4 april is bij Amvest in Amsterdam de Floriade Dialogue georganiseerd over “Urban Vertical Green”. Tijdens deze Dialogue is gesproken en gediscussieerd over nieuwe visies en ontwikkelingen van verticale vergroeningssystemen als middel om de milieu-integriteit in stedelijke gebieden te herstellen door het verbeteren van de biodiversiteit en duurzaamheid. De dialoog werd aangegaan over de kruising van stedelijke groeidoelstellingen, stadsplanning, groene gebouwen, klimaatverandering, verkoeling van steden met levende (infra) structuren en groene gevels.